Katja Hessel er Cand.merc.psyk. med erfaring i HR, organisationsudvikling og -konsultation, særligt inden for hotel- og restaurantområdet. Katja beskæftiger sig med leder- og medarbejderudvikling via undervisning og workshops. Hendes speciale er kommunikation og samarbejde med udgangspunkt i adfærdsprofil- og teamtests, anerkendende ledelse, systemisk coaching og salgspsykologi.

Katja er fast underviser på Lederuddannelsen i akademifagene Coaching og konflikthåndtering samt Salgspsykologi og grundlæggende salg. Hun har også undervisningserfaring fra andre sammenhænge, blandt andet Serviceøkonomuddannelsen og kurser for ledige.

Katja har en stor interesse for arbejdsgangene i hoteller, restauranter og konferencecentre, idet hun i knap et årti har arbejdet i restaurantbranchen sideløbende med sine uddannelser. Hun kender derfor indgående til branchens udfordringer samt tiltrækningskraft.

Hvilke fag underviser du i?

  • Salgspsykologi og grundlæggende salg
  • Coaching og konflikthåndtering (på engelsk)
  • Ledelse der skaber social kapital

Hvad er vigtigst for dig, når du underviser?
Det er vigtigt at skabe et trygt rum for deltagerne, hvor de har lyst til at dele deres viden, erfaring, succeser og udfordringer med hinanden. Det skaber et godt udgangspunkt for læring og udvikling.

Det er også vigtigt at tro på processen i læring. Læring sker over tid – og ikke fra den ene dag til den anden. Det er derfor vigtigt at strække læringen ud over det, der sker i undervisningstiden og ind i virksomheden og kursisternes hverdag, bl.a. ved at give trænings- og refleksionsopgaver mellem undervisningsdagene.

Hvordan foregår undervisningen?
Undervisningen veksler mellem gennemgang af teori, refleksionsopgaver og øvelser. Jeg er meget opmærksom på, at alle kursister er forskellige og lærer på forskellig vis, og derfor er øvelserne både individuelle, i par og i større grupper.

Citater fra kursister:

”Jeg har udviklet mig selv som leder og fået en masse redskaber til, hvordan jeg håndterer forskellige situationer i hverdagen i virksomheden. Jeg ser også nu på virksomheden med andre øjne, så jeg bedre kan skabe udvikling – det kan fx være i salgssituationen. Jeg har fået langt mere fokus på den måde, jeg gør tingene i hverdagen og min evne til at analysere, hvad der sker omkring mig, er blevet udviklet. Det betyder, at jeg får mere handlekraft.

Betinna Nielsen – Sophienberg Slot

 

The best thing about Coaching and Conflict Management is being able to use the things I have learned in my day-to-day work and the way the course was being taught. It made you think.”

Kursist – Sticks ‘n Sushi

 

Katja Hessel

Læs mere om Katja Hessel
http://dk.linkedin.com/in/katjahessel/da